09.12.2025

Kestävän liiketoiminnan muotoilu – opas kannattavaan vastuullisuuteen

Vastuullisuus ja muotoilu ovat yhä tiiviimmin sidoksissa toisiinsa nykypäivän liiketoimintaympäristössä. Yritykset ovat avainasemassa kestävän yhteiskunnan ja talouden rakentamisessa, eikä vastuullisuus ole enää vain lisäarvoa tuottava elementti, vaan olennainen osa liiketoiminnan ydintä. Palvelumuotoilu puolestaan tarjoaa keinoja luoda innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja, joissa yhdistyvät teknologia, asiakasymmärrys ja liiketoiminta. 

Kestävän liiketoiminnan muotoilu – opas kannattavaan vastuullisuuteen kertoo, miten vastuullisuudesta muotoillaan kilpailuetu ja kannattavaa liiketoimintaa. Teos yhdistää vastuullisuuden kehittämisen sekä palvelumuotoilun ketterät prosessimallit ja osallistavat menetelmät.

Kirjassa kuvataan selkeästi ja käytännönläheisesti vastuullisen liiketoiminnan osa-alueita: taloudellista vastuullisuutta, ympäristövastuuta, sosiaalista vastuullisuutta sekä digitaalista vastuullisuutta, ja tarjotaan vinkkejä ja menetelmiä niiden kehittämiseen.

Kattavassa teoksessa on lukuisia tehtäviä, joiden avulla lukija pääsee pohtimaan vastuullista liiketoimintaa omasta näkökulmastaan. Yritysesimerkit puolestaan toimivat inspiraationa ja herättävät ajatuksia vastuullisuuden ja palvelumuotoilun alalla.

Teos sopii oppikirjaksi ammattikorkeakouluihin, toiselle asteelle sekä täydennyskoulutuksiin. Se käy erinomaisesti myös käsikirjaksi yrityksille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Kirjailija: 

Laura Hakanen (TaM) on vastuullisen liiketoiminnan, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoilun asiantuntija. Hänellä on vahva tausta markkinoinnin, median ja liiketoiminnan kehittämisen parissa, ja hän on työskennellyt muun muassa konseptisuunnittelijana, luovana johtajana, kouluttajana ja yrittäjänä. Nykyisin Hakanen toimii ammattikorkeakoulun lehtorina. Lisäksi hän työskentelee konsulttina, keskittyen organisaatioiden asiakaskokemuksen, palvelujen ja liiketoimintamallien kehittämiseen.

Hakanen yhdistää työssään muotoiluajattelua, vastuullisuusosaamista ja tulevaisuuden ennakointia perinteisiin liiketoiminnan kehittämisen malleihin. Hän on syventynyt erityisesti siihen, miten vastuullisuutta voidaan rakentaa ja jalkauttaa osaksi liiketoimintaa muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Hakanen on kirjoittanut Kyyry – kirja kotiseutuvieraudesta (Avain 2021) yhdessä Heidi Backströmin kanssa sekä ollut mukana kirjoittajana useissa eri ammatillisissa julkaisuissa.

Kirjasta sanottua

Kirkkaasti ajateltu ja selkeästi kirjoitettu, kiitettävän laaja-alainen ja avarakatseinen kirja alueesta, jonka merkitys kasvaa vuosi vuodelta. On vaikea ajatella, että olisi olemassa esihenkilöä tai yrittäjää, joka ei hyötyisi tämän lukemisesta.

Saku Tuominen, yrittäjä ja tietokirjailija

Kestävän liiketoiminnan muotoilu on helppolukuinen yleisteos, jonka sisältö etenee johdonmukaisesti palvelumuotoilun perusteista vastuullisuuden eri ulottuvuuksiin. Luvuissa olevat tehtävät tekevät kirjasta paitsi hyvän oppimateriaalin myös toimivan välineen työpajoihin ja tiimien kehittämiseen. Case-esimerkit tuovat aiheen lähelle käytäntöä ja innostavat pohtimaan, miten vastuullisuudesta voi syntyä kilpailuetua. Kirja tarjoaa tähän konkreettisia työkaluja, kuten vastuullisuuspyörän, vastuullisuusblueprintin ja olennaisuusanalyysin. Näiden avulla ideat on mahdollista viedä strategiaan ja käytäntöön. Kestävän liiketoiminnan näkökulmasta juuri tämä on arvokkain anti: vastuullisuus ei jää brändin pintakiilloksi, vaan muuttuu aidoksi kasvun mahdollistajaksi.

Teos onnistuu yhdistämään palvelumuotoilun ja vastuullisuuden tavalla, joka tekee niistä todellisen kilpailutekijän. Suosittelen kirjaa oppilaitoksille, organisaatioille ja johtajille, jotka kaipaavat selkeyttä ja käytännön välineitä vastuullisuuden muotoiluun.

Samuli Paavilainen, myyntijohtaja, Edenred

Kirja tarjosi minulle yrittäjänä paljon uutta tietoa vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Siinä oli myös paljon erittäin hyödyllisiä työkaluja ja toimintatapoja, jotka olivat tuttuja omalta opiskeluajaltani International Design Business Management -ohjelmasta Aallossa. Mahtavaa, että näitä on saatu yksiin kansiin, olisin itse opiskeluaikana kaivannut juuri vastaavaa teosta. Onneksi sellainen on nyt saatavilla, ja toivon, että mahdollisimman moni yrittäjyydestä ja liiketoiminnan kehittämisestä kiinnostunut löytää tämän äärelle. Arvostin myös kirjan käytännön esimerkkejä: on aina hyvä kuulla, miten jotain teoriaa sovelletaan käytännössä. Aion omassa organisaatiossani suositella kaikille kirjan lukemista.

Anna-Leena Hakola, luova johtaja, Hakola