10.09.2021

Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus

Ensimmäinen suomalainen tietokirja työnantajabrändistä ja työntekijäkokemuksesta

Työvoimapulasta puhutaan paljon, mutta ratkaisuina pyöritellään jatkuvasti samoja aiheita – palkkojen parantamista, opiskelupaikkojen lisäämistä, osaajien houkuttelua ulkomailta tai yksittäisiä panostuksia työnantajamielikuvaan. Uutuuskirja tarjoaa pitkäjänteisemmän ratkaisun työnantajille löytää ja pitää heidän tarvitsemansa työntekijät.

Työnantajabrändiin ja työntekijäkokemukseen liittyvää liiketoimintaa Milttonilla johtava Miikka Huhta ja K-ryhmän rekrytointia, työntekijäkokemusta ja työnantajabrändäystä rakentanut Visa Myllyntaus tuntevat hyvin ongelmat, joiden kanssa organisaatiot ja eri toimialat kamppailevat, kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi tai ovat tyytymättömiä työhönsä ja työnantajaansa.

Kirjan kirjoittamisessa tausta-ajatuksena oli se, että ihmiset ansaitsevat työpaikan, joka huomioi myös heidän tarpeensa onnistua omassa työssään. Me kaikki myös tarvitsemme tarpeeksi oikeanlaista tietoa työnantajista ja työtehtävistä, jotta voimme valita meille sopivan alan ja työpaikan. Jokainen lunastamattomien mielikuvien tai huonon työntekijäkokemuksen vuoksi alaa tai työpaikkaa vaihtanut on suuri ja turha kustannus niin työnantajille kuin yhteiskunnalle.

Vetovoimaan panostavat työnantajat menestyvät monella tavalla

Esikoiskirjassaan Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus – Rakenna vetovoimainen työpaikka, jota tavoittelemasi työntekijät rakastavat ja kilpailijasi kadehtivat Huhta ja Myllyntaus esittelevät vetovoimaketjuksi kutsumansa kattavan viitekehyksen.

Kirjan oppien mukaisesti rakennetusta vetovoimasta koituvat hyödyt näkyvät myös muussa kuin rekrytoijien työn helpottumisessa ja onnellisimmissa työntekijöissä. Siitä seuraa parempaa asiakaskokemusta, vahvempaa liiketoimintaa, organisaatiobrändin vahvistumista, kulujen pienentymistä ja sidosryhmätuen vahvistumista.

Kirja opastaa vaihe vaiheelta, kuinka työnantaja voi rakentaa itselleen tarpeellista vetovoimaa. Se on kirjoitettu työpaikkojen kehittäjien opaskirjaksi. Johdannon ja vetovoimaketjua käsittelevän pohjustuksen jälkeen lukija voi sukeltaa syvemmälle häntä eniten koskettavaan aiheeseen. Työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin lisäksi kattavasti käsitellään niihin molempiin liittyvää työntekijäymmärrystä. Sitä kuinka voidaan kunnolla ymmärtää niin nykyisiä kuin potentiaalisia työntekijöitä – mitä he pitävät merkityksellisenä ja tarvitsevat onnistuakseen työssään. Kirjan lopussa on käytännön kehitystyötä tekeville vielä oma osuus arjen työkaluista.

Kirjasta sanottua

Työnantajabrändistä ei aiemmin ole kirjoitettu suomenkielistä kirjaa, ja siksi tartuin tähän opukseen erityisellä innolla. Huomasin nyökytteleväni tyytyväisenä jo johdantoa ja ensimmäisiä kappaleita lukiessani, sillä kirjassa lähdettiin tarkastelemaan asiaa riittävän syvältä, organisaation kilpailuedun ja vetovoiman pohjalta.”

Juho Toivola

organisaatiopsykologi ja rekrytointikouluttaja

Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus on todella kattava ja monipuolinen teos kaikille aiheesta kiinnostuneille ja sen parissa työskenteleville. Kirjassa käydään laajasti läpi teoreettiset taustat ja mallit, ja samanaikaisesti käsitellään teemoja erittäin käytännönläheisesti ja konkreettisesti.

Tiina Rolig
Henkilöstöjohtaja
Rapala VMC

Kirjailijat ovat myös tehneet hatunnoston arvoisen työn lukuisten taustalla vaikuttavien teorioiden läpikahlaamisessa ja jäsentelemisessä yksien kansien väliin. Well done, sanon minä!”

Susanna Rantanen
Vaikuttava Työnantajabrändi Metodin™️ kehittäjä
Perustajaosakas & johtava asiantuntija, Employee Experience Agency Emine

Miikka ja Visa ovat onnistuneet kirjoittamaan tietokirjan, joka on laadukas, erinomaisesti taustoitettu, aikaa ja jopa kansainvälisen vertailun kestävä. Kirjassa on runsaasti omaan työhön sovellettavia viitekehyksiä, joihin voi palata aina uudelleen. Tämä on yksi niistä harvoista tietokirjoista, joka ei jää hyllyyn pölyttymään, vaan toimii matkaoppaana työn edistyessä omassa organisaatiossa.”

Henna Niiranen
Marketing Lead Finland
TietoEVR

Kirjan Johdanto-luvun saa tutustuttavaksi ennen ostopäätöstä

Kirjailijoiden kotisivulta löytyy kirjan lukijoiden lyhyitä arvosteluita ja tarkka sisällysluettelo. Myös kirjan Johdanto-luku on ladattavissa ilmaiseksi osoitteessa:
www.vetovoima.com

Kovakantisen 420 sivuisen kirjan voi tilata Alma Talent Shop -verkkokaupasta: https://shop.almatalent.fi/tyonantajabrandi-ja-tyontekijakokemus

JULKAISUVUOSI 2021
ISBN 9789521443794
SIVUMÄÄRÄ 420
KIRJAILIJAT Miikka Huhta, Visa Myllyntaus