05.11.2018

Tähtäimessä emotionaalinen arvontuotto

Tunteet ovat tämän päivän supervoima. Tunteiden olemassaolon merkitys korostuu samaa tahtia teknologisen kehityksen ja työn muutoksen kanssa. Kiire, uudet digitaaliset viestintäkäytännöt ja toimintaympäristön muutos syövät mahdollisuuksia tunteiden huomioimiselta.

On sinänsä kummallista, että vasta nyt, kun ’koneet tulevat ja vievät meidän työt’ –puheet ovat yltyneet, tunteiden olemassa oloon kiinnitetään huomiota. Jokainen tietää, että ne ovat erottamaton osa ihmistä. Ovat aina olleet. Inhimillisellä tunnekirjolla on monipuolinen rooli sekä yksittäiselle työntekijälle että kaikille hänen vaikutuspiirissään oleville (asiakkaat, kollegat, yhteistyökumppanit, ystävät, perhe).

Tunteet tarttuvat. Yksi äkäinen tiimissä saa nopeasti muutkin kurtistamaan kulmiaan. Samoin positiivisuus ja ilo, kuten nauru, tarttuvat vääjäämättä. Ei ole yhdentekevää, millä fiiliksellä työtään tekee ja minkälainen ’social fuel’ on.

Tunteet vaikuttavat kaikkeen töissä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Näin toteaa Mikko Salminen vastikään tarkastetussa väitöskirjassaan, jossa hän tutki tunteiden tarttumista teknologian välityksellä. Sähköpostiviestintä ja intranet, pikaviestimistä puhumattakaan, ovat vahvoja vuorovaikutuksen areenoja siinä, missä käytäväkohtaamiset ja muu face-to-face -kanssakäyminenkin. On tärkeää huomioida vastaanottajapäässä aiheutuvat tunteet. Aikaansaadulla tunnelatauksella on väliä.

Tulisiko tunteita hyödyntää paremmin? Voisimmeko valjastaa tunteet tavoitteiksi, mittaroitaviksi toiminnan ohjaajiksi ja arvontuottajiksi? Pitäisikö ylipäänsä alkaa huomioida työntekijä kokonaisvaltaisemmin, ei resurssina eikä pelkkänä osaajana vaan tuntevana ja ajattelevana ihmisenä. Kaikki tietävät, että henkilöstön hyvinvointi ja työntekijäkokemukset ovat pohja sitoutuneelle toiminnalle, laadukkaalle asiakaspalvelulle ja tuloksentekokyvylle.

Ollaanko Sinun organisaatiossasi kiinnostuneita tunteista - muistakin tunteista kuin tyytyväisyydestä? Miten se näkyy? Ymmärretäänkö teillä, että kaikki tunteet vaikuttavat ratkaisevalla tavalla ihmisten käyttäytymiseen ja sitä kautta yritysten ja organisaatioiden menestykseen? Edelläkävijät, ihmisiään aidosti arvostavat ja työnantajamielikuvaansa huoltavat työnantajat eivät pelkästään vastaa ’kyllä’, vaan suuntaavat myös resursseja vastauksen vaatimiin tekoihin.

Elina Arasola
044 335 3908
elina@nayadaya.com
NayaDaya Oy
www.nayadaya.com

Kirjoittaja on People Business –entusiasti ja kokonaisvaltaisen työntekijänäkemyksen edustaja. Kehittymiseen, kasvuun, osaamiseen ja jatkuvaan oppimiseen liittyvät pienet ja suuret innovaatiot ovat kirjoittajan työkenttää. Elina Arasola toimii HR Designer –tehtävässä suomalaisessa startup –yrityksessä, NayaDaya Oy:ssä.
Jos olet kiinnostunut tunteista HR-työssä ja siihen liittyvästä uudesta teknologiasta, olet tervetullut HENRYn Oivallusverstaan co-development -henkiseen tilaisuuteen torstaina 29.11.2018 klo 08:00.-09:00. Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan.