03.08.2023

Suora ja ystävällinen vuorovaikutus on työelämän supervoima

”Miksi et ole sanonut tästä aiemmin?”, kysyy esihenkilö sovittelukeskustelussa tiimiläiseltään. ”En ole halunnut vaivata sua, kun tiedän, että sulla on nyt rankkaa”, vastaa tiimiläinen. Tässä vaiheessa oli kuulkaa syntynyt jo aikamoinen soppa. Tiimiläiset olivat keskustelleet esihenkilön käytöksestä huolissaan jo kuukausia ja esihenkilö koki tämän selän takana puhumiseksi. Tiimiläiset ihmettelivät miksi esihenkilö on entistä kiukkuisempi ja puhuivat keskenään lisää. Sovittelussa esihenkilö tajusi, että takana oli hyvä aie – hänen suojeleminen. Mutta ymmärrys tuli liian myöhään, ristiriidat olivat kehittyneet liian isoiksi ja tuntui, että luottamus oli mennyt lopullisesti. Miten tämä olisi voitu estää?

Olen toiminut useamman vuoden ”suoran ja ystävällisen puheen” sanansaattajana. Alunperin törmäsin aiheeseen Pirkko Huhtisen kirjassa Neuvottelijan vuorovaikutustaidot opiskellessani organisaatiopsykologiaa. Pirkko puhuu aggressiivisesta, assertiivisesta ja epäassertiivisesta vuorovaikutustyylistä. Assertiivinen viestintä on suorapuheista mutta ystävällistä ja siksi toimivinta. Kuulostaa selkeältä, eikö? Käytäntö on kuitenkin usein kaukana ihanteesta. Tutkitaanpa asiaa tarkemmin.

Kuvittele, että työpaikallasi on ihminen, joka keskeyttää usein työsi omilla ei työhön liittyvillä tarinoillaan. Väitän, että meitä ihmisiä on kolmenlaisia: niitä, jotka yrittävät kuunnella kohteliaasti ja kärsivällisesti jonkin aikaa sanomatta mitään, niitä jotka sanoa täräyttävät jotain tylysti tarinoitsijalle tämän ärsyttävästä tyylistä ja niitä, jotka jotenkin osaavat luovia tilanteesta niin, että työkaveri ei loukkaannu, mutta kuitenkin antaa työrauhan. Mihin ryhmään sinä kuulut?

Ensimmäisen ryhmän jäsenet ovat ystävällisiä, toisen suorapuheisia ja kolmannen ystävällisiä JA suorapuheisia. Viimeiseen ryhmään ei synnytä, siihen kehitytään. Suora ja ystävällinen puhetapa on mielestäni koko työelämän yksi tulevaisuuden kulmakivi. Olemme luonnostamme joko ystävällisiä tai suoria ja valmentaessani vuorovaikutustaitoja törmään usein siihen, kuinka epämukavalta meistä kaikista ”sen toisen puolen” taidon opettelu tuntuu. Ystävällinen ihminen saattaa sanoa, että hän ennemmin kuolee, kuin ottaa asian puheeksi. Eräässä sovittelutapauksessa henkilö nieli suorapuheisen henkilön sanallista vallankäyttöä (ottamatta asiaa esille) niin pitkään, että lopulta irtisanoutui. Suorapuheinen taas saattaa ajatella ja jopa sanoa, että ystävällisyys on yliarvostettua höttöä, sen kun puhutaan asiat vain halki! Kiinnostavaa kyllä, on suuri todennäköisyys, että jos suorapuheiselle vastaa suoralla puheella, hänen puolustusjärjestelmänsä aktivoituvat ja hän on valmis verbaaliseen sotaan.

Tässäpä, hyvät henkilöstöä kehittävät ystäväni, on meille kiinnostava pähkinä purtavaksi: miten auttaa työntekijät huomaamaan oma vuorovaikutustyylinsä ja johtamaan sitä niin, että muihin jätetty kohtaamisjälki edistää yhteistyötä? Koska aihe on kiinnostanut minua jo pitkään, olen koonnut asiaan liittyviä näkökulmia keväällä julkaistuun kirjaani ”Sydämellä töissä” ja kerron aiheesta lisää HENRYn järjestämässä aamuwebinaarissa ”Työkaverisuhteiden vaiettu voima” torstaina 14.9. kello 9-10. Voit osallistua vain kuunnellenkin. Tervetuloa!

Sanna Fäldt
Työyhteisövalmentaja ja -sovittelija, yrittäjä, kirjailija
Bravers Oy