22.10.2025

Henkilöstöhallinnossa on kestävän kehityksen uskottavuuskuilu – miksi se kannattaa kuroa umpeen?

Kestävä kehitys on noussut yhä keskeisemmäksi osaksi henkilöstöjohtamista. Tuoreen eurooppalaisen kyselytutkimuksemme mukaan yli puolet eurooppalaisista ja suomalaisista työnantajista on sitoutunut integroimaan kestävän kehityksen osaksi henkilöstöstrategiaansa. Lähes kolme neljäsosaa työnantajista pitää omaa kestävän kehityksen imagoaan uskottavana. 

Kuulostaa hyvältä, eikö totta?

Ongelma kuitenkin on, että työntekijät eivät täysin jaa työnantajien näkemyksiä uskottavasta imagosta. Eurooppalaisista työntekijöistä vain 58 prosenttia luottaa työnantajansa kestävän kehityksen pyrkimyksiin. Suomessa vastaava luku on 55 prosenttia. 

Sanat ja teot eivät aina kohtaa

Mistä tällainen kuilu työnantajien ja henkilöstön välille on syntynyt? 

Kyse ei ole siitä, etteivät työnantajat olisi vilpittömiä tavoitteissaan. Pikemminkin kyse on viestinnän ja arkitodellisuuden välisestä kuilusta. 

Työntekijät näkevät kyllä, onko kestävän kehityksen retoriikka sidottu todellisiin käytäntöihin ja tavoitteisiin, vai onko se pelkkää pintakiiltoa. Kun organisaatio viestii kestävästä henkilöstöpolitiikasta mutta työntekijöiden kokemus on toinen, luottamus rapautuu. 

Tässä piilee haaste henkilöstöhallinnolle: Ei riitä, että viestimme näkyvästi arvoistamme. Meidän on myös tehtävä ne näkyviksi työn arjessa.

Uskottavuus on kilpailuetu

Miksi uskottavuudesta kannattaa välittää myös muuten kuin sääntelyn vuoksi? Koska sillä on suora yhteys organisaation menestykseen. 

Tutkimuksemme osoittaa, että sellaiset työntekijät, jotka pitävät organisaationsa kestävän kehityksen viestejä aitoina, pitävät myös työnantajaansa 12 prosenttia todennäköisemmin houkuttelevana. Heidän työtyytyväisyytensä on suurempi, he ovat työssään motivoituneempia ja sitoutuneempia työpaikkaansa. 

Totuudenmukainen kestävän kehityksen viestintä on siis sekä rekrytointi- että sitouttamistyökalu. Se ei ole pelkkä PR-keino vaan olennainen osa strategista henkilöstöjohtamista.

Kolme avainta uskottavuuteen

Miten henkilöstöammattilaiset voivat viestiä uskottavasti kestävästä kehityksestä?

1. Jakakaa faktoja ja lukuja, ja näyttäkää konkreettisia mittareita sekä tuloksia. Kuinka monta prosenttia työntekijöistä on osallistunut kehityskeskusteluihin? Miten työtyytyväisyys on kehittynyt? Millaisia toimenpiteitä on tehty hyvinvoinnin edistämiseksi?

2. Muistakaa aitous. Viestinnässä on syytä käyttää todellisia työntekijöiden ja johtajien tarinoita. Antakaa ihmisten kertoa omin sanoin, miten kestävän kehityksen toimenpiteet näkyvät heidän arjessaan. Aidot äänet ovat uskottavampia kuin viralliset viestintämateriaalit.

3. Ottakaa johdonmukaisuus johtolangaksi. Varmistakaa, että sanat ja teot vastaavat toisiaan. Jos organisaatio viestii työhyvinvoinnin merkityksestä, mutta samaan aikaan henkilöstö on ylikuormittunut eikä sairauspoissaoloja seurata, viesti ei ole uskottava. 

Kyse ei ole enää siitä, pitäisikö kestävän kehityksen olla osa henkilöstöstrategiaa. Kysymys on siitä, miten teemme siitä vaikuttavaa. 

Meillä suomalaisilla HR-ammattilaisilla on kaikki edellytykset onnistua tässä, kunhan muistamme, että uskottavuus syntyy arjen teoissa, eikä pelkissä PR-kampanjoissa.

Mikko Uotila, toimitusjohtaja, SD Worx Suomi ja Viro