18.08.2025
Suorituksen johtaminen muutoskyvyn ytimessä
"Olemme tottuneet puhumaan tavoitteista, palautteesta ja mittareista. Entä jos suorituksen johtamisen tärkein tehtävä onkin toiveikkuuden ylläpitäminen? Ajatus siitä, että suunta on olemassa, kehittyminen on mahdollista ja että joku todella välittää siitä, miten minä onnistun."
Nopeasti muuttuvassa, ennakoimattomassa ja epävarmassa toimintaympäristössä organisaation menestyminen perustuu entistä enemmän kykyyn reagoida, uudistua ja oppia. Tässä kontekstissa suorituksen johtaminen ei ole vain yksilösuoritusten arviointia, vaan ennen kaikkea keino vahvistaa koko organisaation muutoskyvykkyyttä. Perinteinen kerran vuodessa pidettävä kehityskeskustelu ei enää riitä suorituksen johtamiseksi, vaan tarvitaan dynaaminen ja jatkuva prosessi. Kun arki haastaa ja tulevaisuus on sumussa, aktiivinen suorituksen johtaminen mahdollistaa yksilölle oman perustehtävänsä toteuttamisen ja merkityksen kokemuksen.
Suorituksen johtamisen peruskivet
Suorituksen johtamisen ydin ei ole kontrollissa vaan suunnan näyttämisessä ja mahdollistamisessa. Suorituksen johtamisen kolme keskeistä tavoitetta ovat:
- Odotusten selkeyttäminen – Mitä organisaatio odottaa työntekijältä ja mitä työntekijä voi odottaa organisaatiolta?
- Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen – Tavoitteet ohjaavat tekemistä ja antavat suunnan. Kun ne ovat selkeät ja realistiset, ne tukevat yksilön suoritusta ja kasvua.
- Organisaation menestyminen – Yksilösuoritusten kautta rakennetaan yhteisiä onnistumisia. Kun ihmiset onnistuvat ja oppivat, organisaatio kasvaa ja uudistuu.
Parhaimmillaan organisaation johtamiskulttuuri tukee dialogista, motivoivaa ja yksilöllistä suorituksen johtamista.
Valmentava ote mahdollistaa kasvun ja oppimisen
Dynaaminen suorituksen johtaminen pohjaa valmentavaan johtajuuteen. Valmentava esihenkilö toimii mahdollistajana, sparraajana ja tukijana, ei vain arvioijana. Keskiössä on työntekijän potentiaalin tunnistaminen ja sen kehittäminen. Säännöllinen palautteenanto, yhteiset keskustelut tavoitteista ja reflektointi tekevät suorituksen johtamisesta jatkuvaa ja merkityksellistä kaikille.
Vuoropuhelulle, ei kontrollille, perustuva suorituksen johtaminen ei tunnu pakolta vaan keinolta kasvaa ja kehittyä. Samalla rakennetaan luottamusta ja psykologista turvallisuutta, jotka molemmat ovat kriittisiä tekijöitä muutoskykyisessä organisaatiossa.
Suorituksen johtaminen on kokonaisvaltaista johtamista
Muuttuva toimintaympäristö vaatii, että myös suorituksen johtamisen prosessit ovat joustavia ja ketteriä. Tavoitteet voivat muuttua vuoden aikana ja siksi niitä pitää voida tarkastella sekä päivittää säännöllisesti. Myös palautteen tulee olla jatkuvaa, ajankohtaista ja eteenpäin vievää, ei vain kerran vuodessa pidettävä kehityskeskustelu.
Järjestelmien ja prosessien on tuettava jatkuvaa suorituksen johtamista, ei hidastettava sitä. Onnistuneessa suorituksen johtamisessa arjen tekeminen ja tavoitteet linkittyvät toisiinsa luontevasti, ja työntekijä kokee saavansa tukea sekä suuntaa omalle työlleen.
Muutoskyvykkyyttä yksilö ja organisaatio kerrallaan
Suorituksen johtaminen on parhaimmillaan oppimisen ja potentiaalin johtamista. Jokainen tilanne, jossa tarkastellaan tavoitteita, palautetta ja kehittymistä, on mahdollisuus kasvattaa muutosvalmiutta. Tällöin yksilö ei pelkästään selviä muutoksesta, vaan oppii toimimaan siinä ja jopa hyödyntämään sitä kasvun ajurina.
Kun organisaatio panostaa suorituksen johtamisen kehittämiseen, se samalla rakentaa valmiuksia kohdata tulevaisuuden muutokset. Säännöllinen, merkityksellinen vuorovaikutus työntekijän ja esihenkilön välillä vahvistaa sitoutumista, lisää sisäistä motivaatiota ja tukee hyvinvointia. Syvimmillään kyse on siitä, että ihmiset haluavat tulla nähdyiksi, kuulluiksi ja kehittyä. Suorituksen johtaminen, joka tunnistaa tämän, ei pelkästään paranna tuloksia vaan kasvattaa resilienssiä ja uudistumiskykyä koko organisaatiossa.
Palataan vielä alun toiveikkuuteen. Muutoksen keskellä toivo ei synny visioista tai strategiasta. Se syntyy arjen kohtaamisista, joissa ihminen tuntee olevansa oikealla tiellä – ei yksin.
Hanna Kölhi, Valmentaja, fasilitaattori ja palvelumuotoilija, Novetos Oy. Muutoskyvykkyyden väitöskirjatutkija.
Laura Sundell, Valmentaja, coach ja fasilitaattori, Novetos Oy.
#muutoskyvykkyys #suorituksenjohtaminen #hr #johtaminen #organisaatiokulttuuri
