29.11.2023

For your eyes only - tekoäly mullisti henkilöstökyselyiden tulosten esittämisen

Uuvuttaako jo etukäteen ajatus tuoreen henkilöstökyselyn tuloksiin tutustumisesta? Valtava määrä käppyröitä - miten tästä hahmottaa, mikä on tärkeää ja mihin pitää tarttua? Suuri mullistus on täällä, ja se tuo helpotuksen tähän ongelmaan. Tässä blogissa Mikko Ruokojoki ja Karoliina Jarenko Vibemetricsistä kertovat, miten henkilöstökyselyiden tuloksiin tutustuminen on muuttunut ja mitä se tarkoittaa Sinun työsi näkökulmasta.

12 kysymystä, 30 yksikköä, joissa yhteensä 900 ihmistä. 3 taustatietoa (ikäryhmä, ammattinimike ja työsuhteen luonne). Kuinka monta tulosta tutustuttavaksi? 900:lta ihmiseltä vastaus 12 kysymykseen = 10 800 vastausta. Nämä kerrotaan taustatiedoilla 3(3), saadaan 291 600 vastausta, jotka edelleen kerrotaan 30 yksiköllä, jolloin saadaan 8 748 000 vastausta. Paitsi jos halutaan katsoa eri yksiköiden tuloksia yhdessä. Silloin saadaan 262 440 000 vastausta. Melkoinen määrä. Suurimmassa osassa organisaatioita henkilöstökysely on kyllä merkittävästi laajempi kuin 12 kysymystä, joten puhumme aivan valtavista tietomääristä. Käytännössä tästä hyödynnetään vain murto-osa, koska kenelläkään ei riitä kapasiteettia tai aikaa ymmärtää tätä kaikkea.

Tähän on tullut muutos.

Hyvät henkilöstökyselypalvelut analysoivat kaiken datan ja esittävät siitä ne asiat, jotka ovat tärkeitä. Kaikkiin tuloksiin voi toki tutustua halutessaan, mutta ei tarvitse. Palvelu nostaa automaattisesti esiin sen, mikä on tärkeää, mihin pitää kiinnittää huomiota ja mihin pitää tarttua.

Lisäksi palvelu tekee tämän jokaiselle käyttäjälle erikseen. HR johtajalle tärkeitä ovat eri asiat kuin HRD päällikölle. Yhtä työntekijää kiinnostavat eri asiat kuin koko liiketoiminnon vetäjää. Ei ole enää mitään syytä elää “kaikkea kaikille” maailmassa, kun teknologia mahdollistaa täysin yksilöidyn käyttäjäkokemuksen luomisen. Henkilöstökyselyiden tarkoitus on antaa tietoa kehittää työn arkea ja organisaatiota systeeminä koko ajan paremmaksi. Eri tieto on eri ihmisille tärkeää tähän tarkoitukseen.

Mitä tämä muutos pyytää Sinulta ja kaikilta palvelun käyttäjiltä? Kaikki edellä kerrottu on jo olemassa. Se on totta. Suurin muutos tapahtuu kuitenkin meidän ajatuksissamme ja omassa käyttäytymisessämme: uskallammeko lopettaa tulosmassan kahlaamisen, päästää irti ajatuksesta, että kontrolloimme tulosten hyödyntämistä?

Monella saralla olemme jo päästäneet irti “kaiken tiedon läpikäymisen eetoksesta”. Kuka meistä esimerkiksi ajattelee, että lukisimme joka päivä koko Facebookin tai X:n tarjonnan läpi? Ei, luotamme siihen, että algoritmi tuo silmillemme meitä kiinnostavat jutut. Aika harva meistä lukee enää Hesaria kannesta kanteen. Digiversio nostaa eteemme tietyt uutiset ja olemme suhteellisen tyytyväisiä tuohon otokseen. Koemme pysyvämme mukana maailman meiningeissä.

Oletko valmis päästämään irti henkilöstökyselyn tulosten läpikahlaamisesta ja luottamaan, että palvelu nostaa esiin juuri Sinulle tärkeät asiat? Oletko valmis siihen, että palvelu tekee näin jokaiselle työyhteisön jäsenelle, etkä edes tiedä, mitä se on kertonut palvelualueen X vetäjälle? Mikä olisi mittari sille, että koet uudenlaisen henkilöstökyselypalvelun toimivan hyvin ja alat luottaa siihen?

Tule kuulolle 17.01.2024 klo 9:00 - 10:00 webinaariin: ´Miten tekoäly mullistaa työhyvinvoinnin johtamisen?´ missä Mikko Ruokojoki ja Karoliina Jarenko avaavat lisää aihetta.