10.04.2019

Rekrytoija Vallankahvassa

Työhaastattelun hetki. Hakija on miettinyt mitä kysyä, on tutustunut yritykseen, miettinyt hissipuheen. Kuitenkin hän on kuin tulisilla hiilillä. Hetki pitäisi omistaa, näyttää ylivertainen versio itsestä, mutta kädet hikoilevat ja sydän pamppailee. Rekrytoija omistaa hetkellisesti avaimet hakijan tulevaisuuteen. Rekrytoijan tulee ymmärtää valtansa. Hän voi parhaimmillaan auttaa toista tuomaan esiin vahvuutensa, luomaan toivoa ja parantamaan yrityksen brändiä; pahimmillaan murskata odotukset, lannistaa ja vahingoittaa yrityksen mainetta hyvänä työnantajana.

Harvoin puhutaan haastateltavan odotuksista rekrytoijaa kohtaan. Jokaisen työnantajan tulisi ymmärtää työilmapiirin ja kulttuurin merkitys lahjakkuuksien houkuttelussa. Raha ei enää riitä, halutaan enemmän. Career Builder raportoi tuoreessa 2019 tutkimuksessaan, että ihmiset arvostavat mm. hyvää esimiestä ja positiivista työyhteisöä enemmän kuin palkkaa. Haastatteluprosessin toteutus on osa työkulttuuria. Jos haastattelusta puuttuu arvostusta, ja ystävällisyyttä, on vaikea houkutella parhaita tekijöitä. Tässä viisi vinkkiä, joilla voi varmistaa, että rekrytoija toimii valtansa arvoisesti.

1. Rekrytoijan tulee olla tunneälykäs
Rekrytointiprosessissa ei ole tilaa ihmisille, joilta puuttuu tunneälyä. Laozin sanoin: ”Jos hallitset muita, sinulla saattaa olla valtaa, mutta jos hallitset itsesi, olet vielä mahtavampi”. Tunneälyn puuttuessa haastattelija voi olla ennakkoluuloinen, antaa omien heikkouksiensa vaikuttaa henkilövalintaan ja arvioinnin pohjana voi tulla haastattelijan itsetuntemuksen puute. Ilman tunneälyä on vaikea ymmärtää toista, ja tunnistaa sopiiko henkilö työpaikan kulttuuriin. Yksi tärkeimmistä piirteistä rekrytoijalla on empatian kyky. Edellä mainitun CareerBuilder tutkimuksen mukaan rekrytoijat etsivät tiimityötaitoisia ja asiakaspalveluhenkisiä työntekijöitä. Nämä ominaisuudet vaativat empatiaa. Empatiakykyinen rekrytoija osaa tunnistaa sen myös hakijassa.

2. Ole ammattimainen ja herätä luottamusta
Hakiessani erästä paikkaa pääsin neljännelle ja viimeiselle haastattelukierrokselle. Tuolloin haastattelija siirsi tapaamistamme sähköpostitse, tunnin varoitusajalla. Seuraavalla kerralla haastattelija teki oharit. Otin yhteyttä HR päällikköön, joka pyysi pöyristyneenä anteeksi. Haastattelu lopulta pidettiin, mutta tapauksesta jäi minulle negatiivinen mielikuvan yrityksen rekrytointiprosessista. Tilanne oli nolo myös haastattelijan kollegalle, joutuessaan tilanteen selittelijäksi. Tällaiset tapahtumat nakertavat mielikuvaa hyvästä työnantajasta murunen kerrallaan, kunnes koko kivijalka saattaa sortua. On tärkeää hoitaa prosessi kunnioituksella ja viestiä, että hakijaa arvostetaan. Yksi rekrytoijan tärkeimmistä tehtävistä on kyky luoda verkostoja. Tämä onnistuu olemalla luotettava ja ammattimainen, viestimällä hyväksyntää ja positiivisuutta.

3. Älä lannista
Ystäväni joutui hakemaan omaa paikkaansa uudelleen vuokratyöpaikan muuttuessa sisäiseksi. Kesken haastattelun rekrytoija kommentoi ”olet huonosti valmistautunut”. Ystäväni lannistui ja arveli, että rekrytoija oli jo päätöksensä tehnyt. Kaiken lisäksi ystäväni oli valmistautunut, mutta ei vain osannut vastata epäröimättä yhteen kysymyksistä. Palautteen antaminen haastattelusta on osattava ajoittaa oikein. Rakentavan palautteen antaminen kesken haastattelun ei hyödytä kumpaakaan osapuolta, vaan se pitäisi jakaa haastattelun jälkeen, päätöksen ohessa. Eräässä tapauksessa rekrytoija sanoi tapaamisaikaa sopiessaan ”inkvisitio odottaa”. Keventävässä letkautuksessa saattoi ironisesti olla ripaus totuutta, verratessa haastattelua verenhimoisiin sadisteihin. Valitettavan usein haastattelut herättävät pelkoa. Hyvät metodit toteutuvat, kun haastattelu tehdään kunnioituksella. Rekrytoijan täytyy vakuuttaa hakija, ei vain toisinpäin. Parhaat työntekijät haluavat kunnioitusta. Pätevä rekrytoija tunnistaa paineensietokyvyn ilman pelottelua.

4. Älä tee perättömiä lupauksia
On hyvä odottaa muilta hyvää, toimia siltä pohjalta, että muut ovat rehellisiä ja kunniallisia, sillä kun heihin suhtautuu sillä tavoin, houkuttelee usein esiin rehellisyyttä ja kunniallisuutta. — Nelson Mandela.
On tapauksia, joissa hakijalle on luvattu, että määräaikainen työsuhde muutetaan myöhemmin vakituiseksi, mutta näin ei käy. Haastattelussa luvataan tähdet taivaalta mutta käteen jää tähdenlento. Hakiessani rekrytointipäällikön paikkaa vasta haastattelussa selvisi, että tehtävästä 30 % oli puhelinmyyntiä. Työilmoituksen on oltava totuudenmukainen, tai tuhlataan kaikkien aikaa. Totuuden kierto kostautuu aina, viimeistään heikentyneenä työnantajamielikuvana.

5. Hoida jälkityö hyvin
Mikäli työnhakija jätti rekrytoijaan hyvän mielikuvan, mielikuvaa kannattaa jatkaa myös toiseen suuntaan ja kertoa työnhakijalle, jos oven voi jättää raolleen. Näin jätetään toivonkipinä hakijalle, ja kasvatetaan rekrytoijan omia verkostoja. Eräällä kerralla sain sähköposti vastauksen hakemastani tehtävästä. Postin otsikko oli ”Toivomme sinulle menestystä tulevaisuuteen”. Oli virkistävää nähdä ensimmäisenä positiivinen otsikko. Pienillä asioilla on suuri merkitys mielikuviin. Älä jätä hakijaa roikkumaan, sillä hyvät työntekijät eivät odottele pitkään. Hakiessani erästä paikkaa rekrytointi kesti kaksi ja puoli kuukautta. Kesken prosessin sain työtarjouksen toisesta paikasta, joten ilmoitin etten ole enää mukana haussa. Rekrytointipäällikkö vastasi: ”Ymmärrän täysin. Rekrytointiprosessimme oli liian pitkä. Tämä oli meidän menetyksemme ”. Vastaus kertoi, että he tunnistivat virheensä. Se auttaa heitä jatkossa pitämään kiinni lahjakkaista työntekijöistä.

Taannoin hakiessani työpaikkaa kysyin haastattelijalta mikä motivoi häntä tulemaan työhön joka aamu. Vastaus vakuutti minut: ”Ihmiset”. Haastattelija, joka arvostaa ihmisiä ja haluaa luoda positiivisen työilmapiirin luo myös onnistuneen työhaastattelun.
Johtajana sinun tulisi aina aloittaa sieltä, missä ihminen on, ennen kuin yrität johtaa häntä sinne, minne toivot hänen menevän. — Jim Rohn. Sanotaan että jokaisen kohtaamisen jälkeen ihminen ei ole entisensä. Sinä rekrytoijana olet suuressa osin vastuussa siitä, millainen tuosta kohtaamisesta tulee. Luo valoa, sillä kohtaat ihmisen, et tee vain bisnestä. Käytä valtaasi oikein.

Niina Majaniemi, MBA