06.04.2018

Voiko johtaminen olla luottamusta ja avointa dialogia?

Lueskelin pääsiäisvapailla pienessä suklaakoomassa erilaisia johtamiseen liittyviä postauksia LinkedInissa.

Johtaminen, johtajuus ja näiden muutos näyttää olevan varsin kuuma aihe, sen verran monipuolisesti johtamisesta kirjoitetaan ja kommentoidaan. Johtamisen tavoista, tyyleistä ja merkityksestä löytyy jonkinlainen totuus todennäköisesti lähes kaikista johtamisen osa-alueista.

Joissain julkaisuissa kehotetaan lopettamaan motivoiminen, toisissa puolestaan muistutetaan motivaation ja tahdon olevan johtamisen keskiössä. Itsensä johtaminen ja muutosjohtaminen saavat myös oman, värikkään osansa monipuolisesta mielipiteiden vaihdosta. Yksi postaus muistuttaa, että johtamisessa on kysymys johdettavista, ei johtajasta. Hauskin postaus mielestäni oli kuva herrasmiehestä pitämässä paperia, jossa todettiin, ettei johtaminen ole kaikkien miellyttämistä. Jos johtaja haluaa miellyttää kaikkia, kannattaa kuulemma vaihtaa hommia jäätelömyyjäksi. Määritelmiä ja tulokulmia siis riittää.

Olen itse päätynyt vuosien myötä ajatelmaan, että työelämässä johtaminen rakentuu ihmisten välisestä luottamuksesta ja avoimesta dialogista työpaikan päämäärällä ja tavoitteilla höystettynä. En siis ajattele johtamista komentoketjuna ylhäältä alas tai toisinpäin, enkä myöskään esimerkillä tai valmentamalla vaikuttamisena.

Parhaimmillaan ”hyvin johdettu” työyhteisö toimii yhtenäisenä ketjuna, jossa johtajalla on oma roolinsa ja osaamisalueensa. Johtaja ei toimi muiden ylä- tai ulkopuolella, vaan samassa linjassa toisten asiantuntijoiden kanssa. Työnkuva on vaan erilainen.

Tämä ajatus voi olla monen oman työpaikkansa arkea tunnustelevan mielestä täysin utopistinen. Johtajan hommana on monessa työpaikassa vielä kertoa mitä tehdään ja miten tehdään. Sekä muistuttaa miten lujaa juostaan. Minä haluan ajatella niin, että jos jokainen ottaa omassa työssään ihan pikkuisen enemmän vastuuta ja johtajuutta omasta tekemisestään, olemme jo polun alussa. Ja kun me osin jo luutuneet johtajat annamme luottamukseen perustuvan avoimen dialogin rakentua, voimme puhua hyvästä johtajuudesta isolla J:llä.

Aloitin itse johtamistyöt uudessa työyhteisössä tämän vuoden alussa. Annoin itselleni etukäteen luvan olla hieman hidas, ennakkoluuloton ja avoin uusien ihmisten ja työpaikan kulttuurin suhteen. Siis silläkin riskillä, etten ota ”johtajan tonttia” saman tien haltuuni ja osoita heti ”vahvaa johtajuutta” joukkueen arjessa.

Halusin tietoisesti rakentaa oman käsitykseni lähimmistä työkavereista, yhteistyön tavoista ja fiiliksestä sekä kulttuurin yhtenäisyydestä tai sen puutteesta. Nyt klassisen 90-päivän kohdalla voin todeta, että tein ihan oikean valinnan. Kuva työyhteisön tilasta alkaa kirkastua ja työkavereiden toimintatavatkin ovat tulleet tutuiksi. Nyt olemmekin polullamme siinä vaiheessa, että voimme ryhtyä vahvistamaan lähiyhteisön luottamusta ja kykyä avoimeen dialogiin hankalissakin asioissa. Onkin aika jännittävää nähdä, miten ajatelmani johtamisesta tulee lähikuukausien aikana menestymään.

Mika Paananen
asiakkuusjohtaja
Veritas Eläkevakuutus

Mika Paananen on Veritas Eläkevakuutuksen asiakkuusjohtaja. Asiakkuusjohtajana Paananen huolehtii vakuutusasiakkaan koko asiakaskokemuksesta. Paanasella on pitkä kokemus eläkevakuuttamisesta ja esimiestyöstä.